Как да стимулирате развитието на хлапето
Снимка: Guliver / Getty
На 4 години детето е видимо пораснало. То е доста по-активно физически: уверено тича, скача, върви по бордюра, запазвайки равновесие, може да виси на лоста и дори да се опита да се набере на мускули.
За да се развият и усъвършенстват тези умения обаче, са нужни редовни упражнения. Може да го постигнете, като запишете хлапето на спорт или спортувате семейно, или му разрешете да посещава курс по танци в детската градина. Тези най-прости упражнения, в комбинация с разходки и походи в планината, имат положителен ефект не само върху физическото развитие, но и върху имунна система, като повишават устойчивостта на организма към болести.
На тази възраст вече можете да запишете детето на спорт. Освен физическата активност, всеки спорт допринася за нови умения и изгражда характера. А навикът да се движи редовно, както повечето навици, започва постепенно да се затвърждава и остава за цял живот.
До тази възраст детето е разчитало на възприятията си, сега вече паметта е водеща в познавателния процес. Мисленето е визуално и ефективно. За да разбере взаимовръзката между обектите, то трябва да ги види, докосне, премести.
4-годишното вече може да установи връзки между явления и събития. То може да решава житейски проблеми не само в хода на практическите действия, но и мисловно. В ума си то вече може да си представи тези обекти под формата на изображения. При това то разчита на миналия си опит, с други думи - помни.
Така мисленето постепенно става образно, а паметта се превръща в основна умствена функция.
Нещо повече – паметта му става управляема. Детето помни не само интересни неща, които се помнят „от само себе си“, но и това, което трябва да запомни - звуци, реч, образи.
То обикновено знае и възпроизвежда стихотворения, песни, приказки.
Вниманието става по-устойчиво - то може, макар и за кратко, да се съсредоточи върху дейността, която му се предлага, дори ако в този момент много иска да се занимава с нещо друго.
Речта му е ясна и разбираема. То произнася повечето звуци правилно.
В ежедневното общуване използва сложни изречения, а също така задава много въпроси. В тези безкрайни „Защо?“,„Къде?“, „Как?“ се проявява се желанието му по някакъв начин да си обясни света и заобикалящата го реалност.
В тази възраст то се опитва да изгради разбираема картина на света и възрастните, разбира се, трябва да му помогнат по всякакъв възможен начин.
Не са нужни някакви особени занимания или курсове. Може да отговаряте на въпроситеи, да му разкажете за всичко, което го интересува по време на разходка, и по пътя към детската градина или преди лягане.
Основното е да говорите с него, да задоволявате любопитството му, да отговаряте на въпросите му, а ако не знаете отговорите, може заедно да потърсете необходимата информация.
Снимка: Guliver / Getty
То влиза в роля ("лекар", "майка", "продавач") и извършва съответните действия ("лекува", "храни", "излага стоките") . Така взаимодейства с други хора - връстници или възрастни.
В режисираните игри пък, хлапето може да си играе само, разпределяйки ролите с играчки. То някак ги оживява: говори от името на своите герои и контролира техните действия. Играта е изключително важна за хармоничното му развитие.
От една страна, тя е свободна дейност, която доставя голямо удоволствие. Тя разкрива творческите способности и развива емоциите.
Най-важното обаче е, че в играта детето се научава да контролира поведението си и да го съобразява с правилата, наложени от конкретната му роля в ситуацията.
„Сервитьорът“ носи чаша чай, „посетителят в кафенето“ пие чай - ситуацията в играта възпроизвежда реалността и детето, приемайки тази или онази роля, трябва да се държи „правилно“.
Така се полагат основите на приемливото и добро поведение в обществото.
В хода на игрите 4-годишно дете продължава да овладява различни умения: моделира, рисува, апликира, конструира.
Всяка от тези дейности води до определен резултат (следва модел или създава собствен дизайн), а това изисква определени умения (изрязване, лепене, свързване на части и т.н.).
За да ги стимулират, родителите трябва да им осигурят творчески материали и няколко различни конструктора.
На 4 -годишна възраст у детето започва да се формира нова потребност – да бъде оценено и уважавано от възрастните.
Ако преди за хлапето е било достатъчно да усети внимание, сега за него е важно да види признанието от страна на възрастните.
Родителите трябва не само да отчитат постиженията му, но и да не пропускат да го похвалят.
В тази възраст детето става изключително чувствително към критика, всякакви коментари го обиждат сериозно.
Ако родителите често се фокусират върху грешките му, ако подчертават неговия неуспех във всяко начинание, то ще изгуби бързо интерес.
Родителите на четиригодишните деца трябва да помнят: за да предизвикат у детето интерес към всяка дейност, трябва да го насърчават в правилната посока.
Дори ако резултатът (рисунка или фигурка от пластилин) обективно им се струва не много успешен, е по-добре да насочат вниманието към незначителните предимства на творбата – някой сполучлив детайл или нюанс, а не да отбелязват най-подробно недостатъците.
И още една честа грешка - никога не трябва да сравнявате детето си с връстниците му или с други деца, особено, ако сравнението не е в негова полза.
В същото време е възможно и дори е необходимо да го сравнявате с него самото от преди седмица, месец или година, за да отбележите колко много вече е научило и как е напреднало.
Родителите трябва да изградят и поддържат самочувствието му стъпка по стъпка. Страхът от провал и от забележките на възрастните парализира всяка дейност на хлапето. Много възможно е то да изоставя всякакви опити да се усъвършенства. Защото е най-лесно да се откаже и да заяви, че „не е способно“ или, че но може да се справи. Докато, ако е вдъхновено от вярата на родителите в собствените му умения, ще се старае и ще напредва още повече. Тогава успехът е неизбежен.
Кристина Кисленко, детски психолог, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари